Kaupalliset televisio- ja radiokanavat Suomessa

Kaupalliset televisio- ja radiokanavat ovat vastakohta julkisen palvelun televisio- ja radiokanaville, joita Suomessa edustaa Yleisradio. Kaupalliset kanavat saavat rahoituksen toiminnalleen liiketoimintansa kautta, mikä sisältää yleensä lähinnä mainosajan myyntiä kanavan lähetysten yhteyteen. Suomessa kaupallista televisiotoimintaa harjoittavat suurimmat toimijat ovat MTV Oy sekä Nelonen Media ja niiden lisäksi markkinoilla toimivat Discovery Networks Finland ja Fox Networks Group.

MTV Oy

MTV Oy on ruotsalaisen kustannusyhtiö Bonnierin omistukseen kuuluva suomalainen kaupallinen televisioyhtiö, johon kuuluvat ilmaiseksi katsottavat kanavat MTV3, Sub ja AVA, joiden lisäksi MTV:llä on C More Total -maksukanavia ja useita verkkopalveluita, kuten MTV.fi. Vuonna 2015 MTV Oy:n palveluksessa oli henkilökuntaa 303 ihmistä ja yrityksen liikevaihto oli 230 miljoonaa euroa, josta tilikauden tappioksi jäi hieman yli 3 miljoonaa euroa.

Vuonna 1957 perustettu MTV vuokrasi alkuaikoinaan lähetysaikaansa Ylen kanavilta. Kahden ensimmäisen toimintavuoden aikana lähetettävän ohjelma-ajan määrä nousi kymmeneen viikkotuntiin. MTV:n Pöllölaaksoksi kutsuttava toimitalo rakennettiin vuonna 1967, jolloin kanavalle perustettiin myös viihdetoimitus. Alun perin nimellä Oy Mainos-TV-Reklam AB toiminut vaihtoi nimensä MTV Oy:ksi vuonna 1982, ja kanava sai oman ohjelmistopaikan vuoden 1993 kanavauudistuksessa, jolloin kanavan nimeksi tuli MTV3.

Vuonna 2001 alkoivat Subtv:n kaapelilähetykset. Kanava syntyi alun perin TVTV!- ja City-TV-kaapelikanavien yhdistyessä vuonna 2000. Kanava vaihtoi nimensä vuonna 2008 lyhyempään muotoon Sub. Samana vuonna MTV aloitti lähetyksen MTV3 AVA -kanavalla, jonka nimi vaihtui lyhyempään muotoon AVA vuonna 2011. Vuonna 2006 MTV Oy aloitti neljän maksukanavan esittämisen kaapeli- ja satelliittitalouksille. Nämä kanavat olivat MTV3 MAX, MTV3 Fakta, MTV3 Leffa ja Subtv Juniori. Antennitalouksissa näkyivät aluksi MTV 3 MAX ja Subtv Juniori, mutta MTV3 Leffan vaihduttua vuonna 2007 Subtv Leffaksi, myös se tuli antennijakeluun. Nykyään MTV Total -kanavapaketti sisältää myös C Moren kanavia.

Nelonen Media

Nelonen Media on Suomen parhaiten yleisöä tavoittava televisiokanavatarjonta, joka kattaa 86 prosenttia 24–55-vuotiaasta suomalaisesta väestöstä. Nelonen Media on Sanoma Media Finland Oy:n (joka on Sanoma-konsernin tytäryhtiö) liiketoimintayksikkö, joka toimii sekä kaupallisen television että radion alalla. Nelonen Median televisiokanaviin kuuluvat valtakunnalliset Nelonen ja Nelonen HD sekä Jim, Liv, Hero ja maksulliset Ruutu+-kanavat, jotka näyttävät urheilua, sarjoja, elokuvia, dokumentteja sekä lastenohjelmia.

Nelonen Median radioasemia ovat valtakunnalliset Radio Suomipop, Radio Rock, Radio Aalto sekä näiden lisäksi puolivaltakunnalliset Helmiradio, Loop, HitMix ja nettiradio Groove FM. Nelonen Media näyttää televisio-ohjelmia ja muuta videomateriaalia ruutu.fi-nettipalvelussaan.

Discovery Networks Finland ja Fox Networks Group

Discovery Networks Finland kuuluu yhdysvaltalaisen Discovery Communicationsin omistukseen. Se perustettiin, kun Discovery Communications osti saksalaiselta ProSiebenSat. 1 Medialta SBS Nordicin toiminnot, joiden lisäksi Discovery Networks Finlandiin siirrettiin Discoveryn pohjoismaiset toiminnot. Yhtiön omistamat kanavat Suomessa ovat TV5, Kutonen, TLC ja Frii. Lisäksi yhtiö omistaa urheilukanavat Eurosport ja Eurosport 2 sekä maksukanavat Animal Planet, Discovery Channel & Science & World sekä Investigation Discovery.

Suomalainen Fox Networks Group Oy tunnettiin aiemmin nimellä Family Channel Oy, ennen kuin 21st Century Fox -mediakonserni osti sen 2011 vuoden lopussa. Yhtiö omistaa suomalaisen Fox-kanavat sekä lukuisia muita kanavia, esimerkiksi FOX Life, FOX Movies, FOX Sports, FOX History sekä Nat Geo -kanavat.

Kaupalliset radiokanavat

Kaupallinen radiotoiminta avattiin Suomessa vuonna 1985, jonka jälkeen kaupallisten radiokanavien määrä on noussut noin viiteenkymmeneen kanavaan, joiden käytössä on yli 320 lähetystaajuutta. Kaupallisten radiokanavien kuuntelijat ovat tyypillisesti alle 45-vuotiaita ja kuulijoita kaupalliset radiokanavat keräävät viikoittain keskimäärin yhteensä 3,6 miljoonaa.