Median Vaikutus Matkailuun

Se miten media vaikuttaa tänä päivänä meihin on mieletön. Sen voima on suurempi kuin mainonnan tai minkään muun. Sen takia meidän täytyy osata suhtautua siihen niin, ettei se pääse olemaan vääristävä tekijä toiminnassamme. Se minkälaisen kuvan esimerkiksi muista kulttuureista saa ja mitä muissa valtioissa tapahtuu, on täysin median määräämää. Siksi sen vaikutus muun muassa matkailuun on huima. Tarkastellaanpa sitten, miten se vaikuttaa ja näkyy matkailussa.

Matkailun trendit menevät median päätösvallan mukaan

Se, mikä maa on turvallinen matkustaa ja miten mihinkin valtioihin suhtaudutaan, tulee uutisvirrastamme. Esimerkiksi kovan huomion saanut Meksiko, ei tietenkään ole ainoa maa, jossa turisteille on syötetty myrkyllisiä silmätippoja. Ne vain nyt sattuivat osumaan kovasti median pistäviin kynsiin ja siitä syystä nyt jokainen kolkka Meksikossa koetaan vaaralliseksi. Tämä tapahtuma sai siis suuren media huomion ja nyt siitä syystä matkailu varmasti alueelle kärsii tästä. Samaan aikaan toisaalla, muun muassa naapurimaissamme myrkytetään jatkuvasti niin paikallisia kuin turistejakin, mutta se ei saa kyseisen tapatuman mukaista media huomiota. Miksi ei? Siitä voi olla montaa mieltä. Jotkut väittävät, että koko median kenttä on täysin korruptoitunutta. Siitä uutisoidaan, mistä on mediatoimistolle hyötyä. Se, miten paljon nykyään kuitenkin vielä luotetaan eri uutisten lähteisiin, on uskomatonta. Yhdysvalloissa uutistoimisto ja mediajätti Fox, on saanut suurta huomiota sen vuoksi, että se on niin häikäilemättömästi korruptoitunut ja muun muassa sabotoi omalta osaltaan poliittista kenttää sekä on puolueriippuvainen. Foxin myös kerrotaan näyttävän propagandaista uutisointia ja tiedon kiertämistä. Suurin osa kuitenkin esimerkiksi Yhdysvalloissa sisämaasta on täysin kyseisen tv-jätin mastojen varassa ja mahdollisuus nähdä mitään muuta kanavia on olematon, sillä Fox ei suostu vuokraamaan tolppapaikkojansa kenellekään muulle. Näin he pitävät ohjat käsissään ja pitävät osan varsinkin köyhemmästä kansasta pimennossa. Kysymys kuuluukin, miten vapaan sananvallan ja tiedon aikana voidaan vielä sallia tällaista toimintaa? Ja se, että onko nämä tarinat tosia, siitä voi olla montaa mieltä ja tuomita ei voida mediajättiäkään tällaisesta ilman selkeää perustelua. Vain ihmisten mielipiteillä, boikotoinnilla ja mielenosoittamisella voidaan saada aikaan muutos tähän. Mutta onko taistelu turhaa, kun vastassa on niin jättimäisen suuri voima?

Kuka päättää mikä maa saa median huomion?

Se kuka, miten ja milloin saa median huomion on joko onnekas tai epäonnekas. Uutiskynnyksen ylittäminen on kiinni niin monesta asiasta. Muun muassa siitä, onko kyseinen maa jollakin lailla muuten trendikäs ja onko tapahtunut asia tarpeeksi mielenkiintoinen. Syyrian sota, Thaimaan luolaan jämähtäneet pojat ja kuollut Saudi-Arabialainen lähettiläs saa huomion. Mutta miksi ei samalla lailla vaikkapa Thaimaan rajalla riehuva kamala sota, joka vie ihmishenkiä jatkuvasti tai vaikkapa kamala köyhyys ja elinolot Venezuelassa? Median kynsissä mikään ei ole tärkeää, vaan uutisointi tehdään mainostajat mielessä. Eihän uutistoimisto ole mikään hyväntekeväisyys yhteisö vaan aivan suoraa bisnestä tekevä yritys, jonka ainoana tavoitteena on tehdä tuottoa. Silti jonkinlainen kansainvälinen ja kansallinen vastuu pitäisi olla mediatoimistoilla ja uutistoimistoilla siitä, että jokaisella on mahdollisuus todenmukaiseen eikä johdattelevaan uutisointiin ja mahdollisuus päästä käsiksi sellaisiin uutisiin, mitkä itsensä kiinnostavat. Tätä ihmisoikeutta ei koskaan saisi rajoittaa. Tieto kuuluu jokaiselle. Se miten pitkä matka maailmalla on vielä päästä tähän pisteeseen, on vielä mutkikas ja pitkä, mutta sinne suuntaan ollaan menossa nyt, kun mediatietoisuus ja valveutuneisuus on ollut nousussa.

Kuka päättää mikä maa saa median huomion?