Mistä Ideoita Mielenkiintoiseen Lehtiartikkeliin

Se miten saada aikaiseksi mielenkiintoinen ja herättävä lehtiartikkeli, joka saa huomiota ja kommenttia on hankalaa. Kirjoituksia, mediaa ja uutistoimistoja on riittämiin sekä myös sosiaalisen media voima ja siellä jaettu tieto alkaa olemaan jo yltä kylläistä ja artikkeleihin tarvitaan jo paljon voimaa, jotta se todella ylittää lukijan odotukset. Journalismin saralla on yhä vaikeampaa ja vaikeampaa keksiä sellaisia artikkeleja ja juttuja, joista ei olisi jo kirjoitettu laajasti. Mielikuvitus ja luovuus auttaa asiaa, mutta myös ajan mukaisten trendien seuraaminen on tärkeää, jotta lehtiartikkelissa olisi sellaista sisältöä, joka puhuttaa juuri sillä hetkellä, kun se julkaistaan. Lehtitalot alkavat olla jo täynnä juttuja ja artikkeleja, joita voidaan kaivaa arkistojen pohjalta ja käyttää uudelleen tai julkaista hieman erilaisessa muodossa. Nykypäivän myös tärkeänä asiana on se, että juttu kiinnostaa niin paljon, että sitä halutaan jakaa esimerkiksi sosiaalisessa mediassa, jotta se saa tarpeeksi lukijoita. Mainostajat vaativat kovia lukemia, ennen kuin ovat valmiita sijoittamaan ja panostamaan artikkelin sivuilla tapahtuvaan markkinointiin. Tästä hyvänä esimerkkinä ovat blogit. Kymmenen tuhannen lukijan saanut blogi alkaa olemaan sieltä pienimmästä päästä. Globalisaation myötä lukijoita tarvitaan jo monia kymmeniä tuhansia, jotta mainostaja kokee siinä mukana olemisen hyvänä vastikkeena rahoilleen. Se mistä ideat kumpuavat on usein kirjoittajan omalla vastuulla, harvoin enää on suoranaisesti päätettyjä aiheita ja siksi kirjoittajalla itsellään onkin isoin vastuu siitä, että omat artikkelit ja jutut ovat tarpeeksi mielenkiintoisia. Jos tarvittavia tuloksia ei saavuteta, jää kirjoittaja helposti vaille töitä, kun artikkeleissa ei ole tarpeeksi sisällöllisesti asiaa mikä kiinnostaa lukijakuntaa. Vanhoja ideoita voidaan uusio-käyttää, mutta loppujen lopuksi joka aihe mistä on kirjoitettu kauan alkaa menettämään lukijoitansa.

Avokadopasta ja muut hetkelliset trendit

Aina, joka päivä, joka vuosi ja joka hetki on jokin trendi, mistä jaksetaan lukea ja mihin jaksetaan panostaa paljon. Lähes jokainen varmasti muistaa muun muassa avokadopastan. Avokadopasta nousi yhtäkkisesti isoksi trendiksi ja siitä löytyi erilaisia versioita ja ohjeita pilvin pimein aivan jokaisesta lehdestä ja nettilehdestä. Nyt jos lehden isoimmista jutuista löytyy tämä samainen tarina siitä kovasti kehutusta avokadopastasta, on se jo liian myöhäistä ja se ei kerää lukijoita enää. Se trendi meni jo. Nyt tänä päivänä on kaiken ydin löytää se, mikä ikinä onkaan, juuri sillä hetkellä, se kaikista eniten in oleva asia. Siitä pitää kirjoittaa. Sitä pitää hehkuttaa ja se pitää saada pysymään pinnalla mahdollisimman kauan. Kun tämä alkaa hiipumaan, on keksittävä uusi. Kun uusi trendi nousee, siihen on reagoitava salaman nopeasti. Sillä trendit ovat katoavia ja yhdenkin päivän myöhässä julkaistu artikkeli voi koitua olemaan juttu, mikä jo kulutettiin loppuun. Tämä on täysin sama asia muun muassa kaupan alalla. Kun sähköhammasharjat nousivat suureen suosioon, niitä piti löytää joka kaupasta. Jos joku kauppa myöhästyi tästä ryntäyksestä, oli aivan liian myöhäistä lisätä ne kaupan hyllylle suurimman trendi kauden jälkeen, sillä menekki ei varmasti silloin enää ole ollut mitään verrattuna siihen hetkeen, kun oli niiden suurin ostamisen aika. Trendien seuraaminen on kaiken ydin, kaikessa bisneksessä. Junasta ei sovi tässä kaupallisessa ja kiireisessä maailmassa myöhästyä. Sillä perässä tuleva juna ei enää viekään kohti sitä asemaa, mihin oli tarkoitus tähdätä. Trendi tuntemus ja ajan hermoilla olo on avain menestykseen myös lehtiartikkeleissa.

Avokadopasta ja muut hetkelliset trendit