Yhdysvaltojen kolmen suuren televisioverkon vaiheet

Yhdysvaltojen kolmesta suurimmasta perinteisestä kaupallisesta televisioverkosta käytetään nimitystä Big Three. Nimitys sisältää televisioverkot American Broadcasting Company (ABC), CBS (joka tunnettiin aiemmin nimellä Columbia Broadcasting System) ja National Broadcasting Company (NBC). Tämä kolmen suurimman televisioverkon joukko hallitsi Yhdysvaltain televisiota vuodesta 1948 aina 1980-luvun loppupuolelle saakka.

Radioverkoista kohti televisioverkkoja

National Broadcasting Company ja Columbia Broadcasting System perustettiin molemmat alun perin radioverkkoina 1920-luvulla, jolloin NBC:llä oli kaksi kansallista radioverkkoa, maineikkaampi Red Network sekä matalamman profiilin Blue Network. Ne aloittivat kokeellisten televisiokanavien lähetykset 1930-luvulla. Liittovaltion lainsäädäntö salli kaupalliset lähetykset vuonna 1941, mutta vuonna 1943 Yhdysvaltain hallitus katsoi, että NBC:n kahden verkon järjestelmä oli kilpailun vastainen, joten sen oli luovuttava toisesta verkostaan. NBC myi Blue Networkin toiminnot, ja tästä syntyi American Broadcasting Company.

Kaikki kolme verkkoa aloittivat säännölliset kaupalliset televisiolähetykset 1940-luvulla. CBS ja NBC aloittivat kaupallisen toiminnan vuonna 1941 ja ABC vuonna 1948. Aluksi nämä kolme verkkoa hallinnoivat vain muutamia paikallisia televisiokanavia, mutta ne alkoivat tehdä pian yhteistyötä muiden kanavien kanssa muodostaen näin lähes koko Yhdysvallat kattavan verkoston 1950-luvun lopulle tultaessa. Alkuvaiheissa monet kanavat toimivat yhteistyössä kaikkien televisioverkkojen kanssa, tai näistä kolmesta ja neljännestä DuMont-televisioverkosta muodostettujen yhdistelmien kanssa. Kun kanavien määrä suuremmissa kaupungeissa kasvoi, pystyivät ABC, NBC ja CBS tuottamaan vähintään merkittävän osuuden yksittäisten kanavien ohjelmatarjonnasta.

Kilpailun varhaiset vaiheet

Kolmen suuren televisioverkon ryhmä hallitsi suurinta osaa televisiolähetyksistä Yhdysvalloissa valtaosan koko television historian ajasta. DuMont lopetti säännölliset lähetykset vuonna 1955. Markkinoille yritti päästä mukaan vuonna 1956 NTA Film Network, joka lopetti toimintansa kuitenkin jo vuonna 1961. Vuodesta 1961 aina 1990-luvun alkupuolelle asti markkinoilla oli käytännöllisesti katsoen vain kolme suurta televisioverkkoa. Kaikki Nielsen top 20 -listalla esiintyneet menestyssarjat ja kaikki menestyksekkäät kaupallisten kanavien televisioesitykset suurista elokuvista lähetettiin kolmen suuren televisioverkon kanavilla.

Televisioalalle pyrki vuosikymmenten saatossa joitain kilpailijoita, kuten esimerkiksi Overmyer Network, mutta nämä yritykset kariutuivat kuitenkin yleensä melko pian. Televisioverkon perustamisen kustannukset yhdistettynä erittäin vaikeaan kilpailutilanteeseen kolmen suuren televisioverkon valtavien jakelukanavien kanssa sekä monimutkaiseen lähetystekniikkaan ennen kaapelitelevision yleistymistä 1980-luvulla johtivat lähes kaikkien uusien televisioverkkoyritysten kaatumiseen.

Uusi kilpailija Fox

Kolmen suuren televisioverkon ryhmä sai kaupallisessa mielessä merkittävän neljännen kilpailijan vasta, kun Fox perustettiin lokakuussa 1986. Etäisenä neljäntenä televisioverkkona toimintansa aloittanut Fox ponnahti merkittävän televisioverkon rooliin vuonna 1994, jolloin laadittu uusi lainsäädäntö mahdollisti Foxin yhteistyökanavien paremman aseman kaapelikanavilla. Fox hankki myös NFL:n lähetysoikeudet, joka toi Foxille runsaasti uusia yhteistyökumppaneita.

Perustamisensa jälkeen Fox on ohittanut ABC:n ja NBC:n sijoitukset varhaisillan parhaan katseluajan tunteina kilpaillessaan pidempään alalla toimineiden televisioverkkojen kanssa. Foxista tuli toiseksi suosituin televisioverkko CBS:n jälkeen 2000-luvun aikana. Vuosien 2007–2008 aikana Fox nousi hetkellisesti suosituimmaksi televisioverkoksi Yhdysvalloissa, mutta menetti paikkansa seuraavalla kaudella. Fox hallitsi vuoteen 2014 saakka myös tärkeää 18–49-vuotiaiden katselijoiden demografiaa merkittävissä määrin NFL-uutisoinnin ja menestyksekkään American Idolin ansiosta.

Nykyinen markkinaosuus

Tällä hetkellä kolme suurta televisioverkkoa hallinnoivat vain suhteellisen pientä osuutta Yhdysvaltain markkinoista. Vuonna 2005 näiden verkkojen markkinaosuudeksi arvioitiin yhteensä 32 prosenttia. Kolmen suuren televisioverkon markkinaosuus on romahtanut merkittävästi kasvavan kilpailun myötä. Merkittävimpiä kilpailijoita kaupallisten televisioverkkojen alalla Yhdysvalloissa ovat esimerkiksi Fox, The CW ja MyNetworkTV sekä uudempina tulokkaina espanjankieliset televisioverkot, kuten Univision ja Telemundo. Näiden lisäksi kilpailijoita edustavat myös kansalliset kaapeli- ja satelliittikanavat, kuten TNT, ESPN ja AMD sekä Netflixin kaltaiset verkkopalvelut.